Az első forduló tanulságai 2022-ben
1. A versenyfeladatok fogadtatása és megítélése
A résztvevők, bár aktívak voltak, és 75%-s arányban pontot is szereztek, a jubileumi bajnokság első fordulóját nagyon nehéznek találták. Az elérhető 100 pontból átlagosan 46,34 pontot értek el. Az első száz versenyző átlageredménye pedig a 75 pontot közelíti. Az elért pontszámok az előző években is hasonlóan alakultak.
2. Változott a szakértői csapat összetétele
Perjési Judit – az előző két év feladatkészítője – elfoglaltságára tekintettel új szakértőt kellett találni, aki folytatni tudja Judit által képviselt magas minőséget.
A 2022. évi verseny különlegessége, hogy Papp Andrea személyében olyan feladatkészítő szakemberre leltünk, aki többszörösen első, illetve dobogós helyezést ért el a korábbi évek versenyein.
Az igaz-hamis, illetve feleletválasztó feladatokat is más szakértő készíti, mint az előző években. Fábián Andrea Margit pénzügyőr alezredes, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal főosztályvezetője helyett munkatársa, Polgár-Papp Ágnes, az Illetményszámfejtési Főosztály gazdálkodási referense állt csatasorba. Andrea, mint lektor továbbra is segíti munkánkat.
3. A forduló feladataihoz érkezett észrevételek
3.1. Feleletválasztós kérdéssor
A bérügyvitellel, az adójogi normákkal összefüggő – 15 kérdésből álló és összesen 15 pontot érő – feleletválasztós kérdéssor 1. és 13. kérdése és az arra adható helyes válasz nem volt mindenki számára egyértelmű.
1. KÉRDÉS
„Egyedülálló édesanya gyermekápolási táppénzt kíván igénybe venni 2022. március 14-24-ig. A gyermek 2010. március 22-én született. Az anya tavaly, 2021. decemberben már 8 napra részesült gyermekápolási táppénzben. Hány napra folyósítható még gyermekápolási táppénz az egyedülálló édesanya részére? (Méltányossági táppénzt nem kívánja igénybe venni!)”
Három lehetséges feleletet adtunk meg, amelyből csak – tekintettel az Ebtv. 46. §-ban foglaltakra – az a) pontban feltüntetett táppénzes napok száma volt a helyes:
a) 8,
b) 10,
c) 11,
A jogszabályi normaelemek alapján a GYÁP napok kiszámítása (tehát a 8 GYÁP-nap) a következő lépéseken keresztül végezhető el:
- a gyermek 2010. március 22-én született;
- gyermek betegségének időszaka: 2022. március 14-24 között;
- 2021 decemberében édesanya igénybe vett 8 nap GYÁP-t;
- édesanya egyedülálló, ezért 28 nap gyermekápolási táppénzre jogosult. (A 2021. decemberben igénybe vett 8 nap figyelembevételével még 20 nap GYÁP-napot vehetne igénybe a gyermek 12. születésnapjáig.)
- március 22-én betölti a gyermek a 12. életévét, így arra a napra már nem lesz jogosult az édesanya GYÁP-ra, tehát március 14-21-ig jár az anyukának GYÁP, amely 8 nap.
13. KÉRDÉS
Egyik hozzászóló azt vetette fel a 13. kérdés kapcsán, hogy – hivatkozva a törvényalkotó szándékára – „… az egyik kedvezmény ne vesszen el a másik miatt …, mivel … kitolható az érvényesítés ideje, ha az elveszne az új kedvezmény miatt”.
A feladatban a feleletválasztós kérdés a következőképpen szólt:
„Katalin 1999-ben, míg férje 1998-ban születetett. Az esküvőjük 2021 novemberében volt. A rendelkezésre álló adatok alapján a fiatalok 2022-ben mely kedvezményeket tudják ténylegesen érvényesíteni?
a) Első házasok kedvezményét.
b) 25 év alatti fiatalok kedvezményét.
c) Első házasok és 25 év alatti fiatalok kedvezményét is.”
Abban egyetértünk a versenyzővel, hogy a törvényalkotóknak valószínűleg az lehetett a célja, hogy a fiataloknak adható kedvezmények közül ne vesszen el egyik sem, éppen ezért az első házasok kedvezménye esetén nem a törlést, hanem függesztést rendelte el addig, amíg a házaspár egyik tagja nem tölti be a 25. életévet.
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 29/F. § (5) pontja – a 25 év alatti fiatalok kedvezménye kapcsán – a következőképpen fogalmaz:
Fenti törvényi normaelemre tekintettel tartjuk helyesnek a b) választ, mert 2022-ben a házaspár egyik tagja sem tölti be a 25. életévét, ezért csak a 25 év alatti fiatalok kedvezményét tudják igénybe venni, míg az első házasok kedvezményét majd a későbbi adóévben.
3.2. Igaz-hamis feladatok
A második feladatsor a bérügyvitellel, a munkajogi normákkal összefüggő 15 igaz-hamis állítást tartalmaz. Ehhez a kérdéssorhoz is érkeztek észrevételek.
8. KÉRDÉS
A kérdésben az alábbi hamis állítást fogalmaztuk meg:
„2022-től a súlyosan fogyatékos munkavállaló havonta igénybe vehető adókedvezmény összege 66.700 Ft.”
A kérdező számára a kérdés szövege nem volt egyértelmű, így fogódzkodót keresett, amelyet a NAV 73-as információs füzetében vélt megtalálni. Ennek alapján úgy érvelt, hogy:
„A személyi kedvezményt 2021. január 1-től adóalap-csökkentő kedvezményként lehet igénybe venni a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, a fiatalok kedvezménye után és az első házasok kedvezményét, illetve a családi kedvezményt megelőzően, akár már év közben, az adóelőleg megállapításakor. A kedvezmény összege jogosultsági hónaponként a minimálbér egyharmadának száz forintra kerekített összege, azaz 2022-ben havi 66 700 forint. Ha a jogosultság a teljes adóévben fennáll, akkor a teljes évre 800 400 forinttal csökkenthető az összevont adóalap. Adóban kifejezve ez 120 060 forint”.
A hamis állítás megfogalmazásánál és az „adókedvezmény” megjelölt összege esetében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 29/E. §-ból indultunk ki:
Látható, hogy a csalafintaság az „adókedvezmény” vs. „adóalap-kedvezmény” megfogalmazásban van. Az állítást tehát azért tartottuk hamisnak, mert adókedvezményt tartalmazott. A kérdést megfogalmazó versenyzőnek minden bizonnyal elkerülte a figyelmét az is, hogy a NAV 73-as információs füzet már a címében is hordozza a megoldást: „Szja adóalap-kedvezmények, 2022, Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, 25 év alatti fiatalok kedvezménye, személyi kedvezmény, első házasok kedvezménye és családi kedvezmény”.
10. KÉRDÉS
Az általunk igaznak tekintett állítás a „NÉTAK-os anya” munkáltató részére adandó nyilatkozat gyakoriságával foglalkozott:
NÉTAK-os anyának idéntől nem kell évente új nyilatkozatot tenni a munkáltató felé, ha a magánszemély korábban már tett nyilatkozatot, és a gyermekek már véglegesen figyelembe vehetők.
Többen is vitatták az állítás igazát, illetve egyértelműségét, mondván, hogy a kérdés megfogalmazás szerint „már az idén (2022-ben) sem kellett új nyilatkozatot tenni, viszont a korábbi nyilatkozaton még nem tudta jelölni, hogy a jogosultsága végleges… a 2022.évi adó évre kitöltendő nyomtatványon van erre lehetőség, hogy a véglegességet jelölni lehet”.
Volt más versenyző is, aki úgy vélekedett, hogy állítás hamis, mert „A négy gyermekes anyukáknak 2022. januárjától lehet a NÉTAK kapcsán a végleges jogosultságról nyilatkozni, így szerintem, aki idén nyilatkozik a végleges jogosultságról, annak jövő évtől nem kell évente nyilatkozatot leadnia foglalkoztatójánál”.
Az állítás igazát azonban a szakértők továbbra is fenntartják, mert a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 48. § (3b) szerint:
A fent idézett normaelem is arra utal, hogy – a 2022.I.1.-től hatályos törvényi rendelkezés értelmében – idéntől nem kell évente új nyilatkozatot tenni, ha korábban már tett végleges nyilatkozatot az anya. Meg kell azt is jegyezni, hogy az állításban az is szerepelt, hogy „ha a magánszemély korábban már tett nyilatkozatot”, amiből egyértelműen következik, hogy egy végleges nyilatkozatot legalább le kellett adnia korábban. Ezért az állítást igaznak, teljesen helyesnek és pontos tartjuk.
15. KÉRDÉS
A kérdésben megfogalmazott – igaznak minősített – állítás a Széchenyi Pihenőkártya felhasználásának veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról, szólt, az alábbiak szerint:
„A munkáltató által a munkavállaló részére 2022. évben a SZÉP-kártya vendéglátás alszámlájára utalt, a melegkonyhás vendéglátóhelyeken kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra és a kereskedő által 2022. február 01. és 2022. május 31. között értékesített élelmiszer vásárlásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – maximum évi 150.000 Ft támogatás béren kívüli juttatásnak minősül.”
Egyik résztvevőtől észrevételt kaptunk, amelyben felhívta a figyelmünket arra, hogy a 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendelet, amelyben szerepel a 2022. február 1. és 2022. május 31. közötti időszak, „április 28-ával megváltozott” és a 2022. május 31. szövegrész helyébe a 2022. július 1. szöveg lépett.
Megköszönve az észrevételt, az állítás igaz voltára vonatkozó álláspontunkat azonban továbbra is fenntartjuk.
Nézzük, hogyan is szólt az észrevételben is idézett jogszabályi norma:
A Széchenyi Pihenőkártya felhasználásának veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról szóló 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendelet 2. §-a szerint:
A témát felvető résztvevőnek igaza van abban, hogy az árszabályozással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 162/2022. (IV. 28.) Korm. rendelet módosította a 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendeletet, akképpen, hogy:
’1. § A Széchenyi Pihenőkártya felhasználásának veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásáról szóló 781/2021. (XII. 24.) Korm. rendelet 2. §-ában a „2022. május 31.” szövegrész helyébe a „2022. július 1.” szöveg lép.’
Mindezeket – a módosítást is – figyelembe véve továbbra is igaznak gondoljuk a 15. kérdésben megfogalmazott állítást, mert nincs benne kizárólagosság, így attól, mert meghosszabbították a határidőt még igaz, hogy 2022. február 01. és 2022. május 31. között felhasználható (volt) a SZÉP-kártya élelmiszervásárlásra.
3.3 Az elméleti tudást mérő 3. feladat
Az elméleti kérdéseket felvonultató, maximálisan (5×4) 20 pontot érő feladat megállapításokat tartalmazott, és a versenyzőktől azok helyes befejezését vártuk. A megadott befejezések/válaszok közül több is helyes lehetett. Logikus befejezés/válasz mellett ugyanazon kérdésre hibás befejezés/válasz megjelölésekor minden egyes helytelen válasz esetén egy helyes válasz pontszáma is levonásra került. (Az egyes feladatok kapcsán így maximum 4 pontot kaphatott a válaszadó!).
1. KÉRDÉS
Ebben az alábbi megállapítás fogalmazódott meg, és 6 [a)-tól f)-ig] lehetséges választ sorolt fel a feladat:
Munkáltató évek óta alkalmazásában álló munkavállalója családjával elköltözik. A munkáltató és a munkavállaló megállapodnak abban, hogy fenntartják a munkaviszonyt és a munkavállaló feladatait a továbbiakban a munkáltató által biztosított laptoppal, távmunkavégzés keretében fogja ellátni.
Az alábbi megállapítások közül kellett kiválasztani a helyes válasz(oka)t:
- a) a munkáltató és a munkavállaló szóbeli megállapodása alapján a munkáltató egyoldalúan módosítja a munkaszerződést, melyben feltünteti a távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatást
- b) a munkáltató és a munkavállaló a megadott időponttól közös megegyezéssel módosítják a munkaszerződést, melyben feltüntetik a távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatást – helyes válasz megjelölése esetén 2 pont jár
- c) távmunkavégzés – hatályos jogszabály alapján – a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet kizárólag számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják
- d) a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolja – helyes válasz megjelölése esetén 2 pont jár
- e) a hatályos jogszabály alapján eltérő megállapodás hiányában a munkáltató utasítási joga kizárólag a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki
- f) a munkáltató írásban tájékoztatja a munkavállalót a távmunkavégzés esetén alkalmazandó munkavédelmi szabályokról, melyeknek betartását – eltérő megállapodás hiányában – a munkavégzés helyén ellenőrizheti.
Volt olyan versenyző, aki az e) választ is helyesnek tartotta, mert meglátása szerint a vonatkozó törvényi szakasz „csak a veszélyhelyzet megszűnését követően veszti hatályát”.
A szakértők nem adtak igazat a panasz megfogalmazójának, mert ők a 487/2020. (XI.11) Korm.rendelet 1/A. §, 3. §-t vették alapul.
A veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról szóló 487/2020. (XI. 11.) Korm. rendelet az alábbiakat tartalmazza:
Fontos tudni ebben a kontextusban, hogy a távmunkavégzésre vonatkozó hatályos jogszabálynak 2022.05.31-ig a 487/2020 (XI. 11.) Korm. rendelet kellett tekinteni.
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény – 2022.06.01-jei hatállyal – a 487/2020 (XI. 11.) Korm. rendelet szövegezését veszi át:
Látható a fentiekből, hogy a Korm. rendelet – feladat megoldásakor hatályos szövege [amit 2022. VI. 1-től az Mt. is átvett [196. § (3)] nem tartalmazza a kizárólagosságot, emiatt tekintjük az e) választ helytelennek.
Olyan felszólaló is volt, aki viszont a d) választ nem tartotta elfogadhatónak, mivel álláspontja szerint a válasz megfogalmazása pontatlan és nem tartalmazza a törvényben leírt azon feltételt, hogy „eltérő megállapodás hiányában”.
A szakértők azonban más állásponton vannak, elfogadva azt is, hogy a 487/2020 (XI. 11.) Korm. rendelet valóban úgy szól, hogy „Eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során … a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolja”.
A feladatban megadott helyes válasz nem tartalmazza az „Eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során” szövegrészt. A feladat leírása szerint a távmunkavégzésre vonatkozó helyes válaszokat kellett kiválasztani. A megadott válasz, miszerint „a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolja” a jogszabály szerinti alapesetet írja le. Amennyiben az alapesettől eltérően kívánja a munkáltató az ellenőrzési jogát gyakorolni erről meg kell állapodnia a munkavállalóval. A megállapodás és az eltérő gyakorlat alkalmazása nem kötelező, mely nem feltételezi, hogy az alapeset leírását ne lehetne helyes válasznak elfogadni.
3.4. Az adott időszakban időszerűnek számító gyakorlati (számításos) 4. feladat
A 20 pontot érő 4. feladatban hiányzó adatokat kellett kiszámolni és válaszolni kellett a feltett kérdésekre.
Az ún. alapfeladat a következő volt:
Kiss Máté 2021-ben egész évben adminisztrátorként dolgozott az „A” Lib Kft-nél. Munkaszerződés szerinti besorolási bére 230.000.- Ft/hó. December hónapban a munkavállaló éves kiemelkedő munkájára tekintettel két havi jövedelmének megfelelő összegű jutalomban részesült. A munkavállaló 2021-ben szabadságain kívül minden munkanapját ledolgozta, munkaviszonyára tekintettel más juttatást nem kapott. Kiss Máté adószámos magánszemélyként bérbe adta garázsát 2021. február 01-jétől a COM Kft-nek, melyet egy évre előre a bérlő kifizetett 2021. január 29-én. A 12 havi bérleti díj kifizetésére tekintettel kaucióban nem állapodtak meg, a bérleti díj összege bruttó 35.000.- Ft/hó. A kifizetőnek Kiss Máté a költségeiről nem nyilatkozott. Felesége 2021-ben nem dolgozott, GYES-en volt. A házaspárnak két óvodáskorú gyermeke van. A Kft-k egyike sem tartozik a kisvállalati adó hatálya alá.
A eset
Kiss Máté az „A” Lib Kft-nél szabályszerű nyilatkozatban kérte 2021. januártól a családi kedvezmény maximális összegének figyelembevételét az adóelőleg megállapításánál. A munkavállaló nyilatkozatában nem rendelkezett a családi járulékkedvezményről.
Mennyi
- Kiss Máté 2021 évi összevont adóalapja? 3.598.000
- adó-visszatérítésre jogosult Kiss Máté 2021 adóévre vonatkozóan (családi kedvezményre jogosult gyermekes szülőként)? 120.201
B eset
Kiss Máté nem kérte a családi kedvezményt év közben. A 2021 évi adóbevallásában kívánja érvényesíteni a családi kedvezmény maximális összegét.
Mennyi
- a kifizetők által levont adóelőleg összege? 539.700
- adó-visszatérítésre jogosult Kiss Máté 2021 adóévre vonatkozóan (családi kedvezményre jogosult gyermekes szülőként)? 59.712
Több kérdés is érkezett a 4. feladathoz. Egyik kérdező a következő módon érvelt igaza mellett: „A feladat alapján elsőnek január 29-én a bérbeadásból származó jövedelem került kifizetésre. Ezért már ennél a kifizetésnél figyelembe kell venni a családi adókedvezményt. Ha ebből a kifizetésből, ami bruttó 378.000 Ft. levontam a családi kedvezményt, akkor már a január havi bérnél kifizetésnél nem vehetem figyelembe, mert meghaladta a havi összeget. Ezáltal a levonások is változnak mind a január havi bérnél, mind az M30-s igazoláson”. Azt kérdezte tőlünk versenyző kollégánk, hogy „a feladat megoldásban ezt miért nem vették figyelembe”.
Szakértőink más megvilágításba helyezték a kérdező álláspontját, mely szerint a feladat leírása alapján Kiss Máté 2021-ben „A” Lib Kft-től és COM Kft-től szerzett jövedelmet. A munkavállaló szabályos nyilatkozatban kérte 2021. januártól „A” Lib Kft-nél a családi kedvezmény maximális összegének figyelembe vételét az adóelőleg megállapításánál. Emiatt a COM Kft-nél a bérleti díj kifizetésekor már érvényesen nem tehet nyilatkozatot a családi kedvezményre vonatkozóan.
Továbbá az Szja törvény 48. § (3) bekezdése alapján családi kedvezmény érvényesítésére vonatkozó nyilatkozatot az adóelőleget megállapító rendszeres bevételt juttató kifizető számára adhat a magánszemély. Kiss Máté esetében a bérleti díj nem havonta, hanem egy összegben került kifizetésre, ezért nem teljesül a rendszeres kifizetés 2021 évre vonatkozóan.
Volt olyan versenyzőnk, akinek a garázs bérbeadásából származó bevétel elszámolása okozott nehézséget. Úgy vélekedett, hogy „Mivel adószámos magánszemélyként 2021.február 1-jétől bérbe adta garázsát a COM Kft-nek, akkor 2021. évben csak 11 hónap bérleti díj lett kifizetve és így Ingatlan bérbeadásból származó bevétele a 35.000*11=385.000 Ft, Ingatlan bérbeadás költsége 385.000*10%=38.500 Ft, Ingatlan bérbeadásból származó jövedelme: 385.000-38.500=346.500 Ft”.
A feladatkiírásban a szakértők a bérleti díj kifizetésére 2 utalást is tettek:
- Kiss Máté adószámos magánszemélyként bérbe adta garázsát 2021. február 01-jétől a COM Kft-nek, melyet egy évre előre a bérlő kifizetett 2021. január 29-én.
- A 12 havi bérleti díj kifizetésére tekintettel kaucióban nem állapodtak meg.
Mivel az adószámos magánszemély kifizetőnek adja bérbe a garázsát, a bérleti díjból a kifizető köteles megállapítani, levonni, bevallani és megfizetni az adóelőleget a bérleti díj kifizetésekor, és a levont adóelőlegről igazolást kiállítani a magánszemélynek az Szja törvény 46. §. (3), (5) és (8) bekezdése alapján.
A 21M30-as nyomtatványt a 2021. évben teljesített kifizetésekről állítja ki a kifizető. Egyértelműen jelent meg a feladatban, hogy 2021-ben a 12 havi bérleti díj egy összegben lett kifizetve.
Az ingatlan bérbeadásából származó bevétel kezelését mások is szóvá tették. Egyikük érvelése teljesen logikus, és elfogadható:
- Az áfatörvény szerint [86. § (2) b)] nem minősül ingatlan-bérbeadásnak, így mindig adókötelezettséggel jár a közlekedési eszköz elhelyezésének, parkolásának biztosítását szolgáló bérbeadás (garázs);
- Magánszemély adószámos – teljesen jó az áfához;
- A feladat szerint a bruttó összeg 27% áfával terhelt. Ha levonom az áfát akkor kapok a szja tv szerint bruttó összeget, amit a 10% ktg elszámolással lehet csökkenteni;
- Ebből az összegből kerül levonásra a 15 % szja, a nettó kifizetés.
A feladat számokkal:
35.000.- Ft/hó x 12 hónap= 420.000.- Ft
8. (b) 420.000/1,27= 330.709.-
8. (c) 330.709×0,9=33.071.-
8. (d) 330.709-33.071= 297.638.-
65. (b) 297.638 x 15%= 44.646.-
Úgy gondolom, hogy ha nem lett volna a garázs, csak egyéb ingatlan akkor lenne jó az a megoldás, amit a feladat megoldásában közöltek”.
Hát, ami igaz, az igaz! A garázs bérbeadásának áfa fizetési kötelezettsége teljesen helytálló. A garázs, mint közlekedési eszköz elhelyezésének, parkolásának biztosítását szolgáló bérbeadás az Áfa törvény alapján adóköteles tevékenység.
Megjegyzés: A bérbeadó az Áfa törvény 187. §. (1) bekezdése alapján alanyi adómentességet választhat, amennyiben annak törvényi feltételei fennállnak. Az alanyi adómentesség választásának felső határa 12.000.000.- Ft. (A feladatban egyébként nincs utalás az áfa fizetési kötelezettségre vagy az alanyi adómentességre vonatkozóan.)
Voltak olyan észrevételek is, amelyek Kiss Máté 2021 adóévre vonatkozó adó-visszatérítésének összegét kifogásolták, mivel számításuk szerint ez az összeg helyesen 120.231,-Ft. A hozzászóló ezt az értéket még az ANYK-s szja nyomtatvány kitöltésével is ellenőrizte. (Megjegyzi, hogy „a 79.sorban 30,-Ft befizetendő adót számol, de a kérdés az adó-visszatérítés összegét kérdezi, az pedig véleményem szerint – 120.231,-Ft – a bevallás 100. sora [ugyanúgy, mint a B esetnél is])”.
Egy másik versenyző is szóvá teszi Kiss Máté 2021 adóévre vonatkozó adó-visszatérítésének összegét, mert „… a visszaigénylés összege az ÁNYK -ban kitöltött 53-as bevallás alapján 120.231,-Ft. Ha a példában szereplő adatokkal egy tényleges, ellenőrzött bevallást adtam volna be, akkor abban a visszaigénylés tényleges összege nem az Önök által helyes megoldásként megadott összeg lett volna”. Véleményének alátámasztására mellékelte a kitöltött bevallást is.
A” feladat esetében Kiss Máté szabályszerű nyilatkozatban kérte a családi adókedvezmény igénybevételét az adóelőleg megállapításánál. Az 560/2021. (IX.30.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése alapján, ha a magánszemély 2021. évben családi adókedvezményre volt jogosult, akkor az Szja törvény szerinti összevont (adóalap-kedvezmények levonása után megállapított) adóalapjának 2021. évi adóját 809.000.- Ft-ig nem köteles megfizetni. Ha nem köteles megfizetni az adót a magánszemély, akkor a megfizetett adóját kaphatja vissza adó-visszatérítésként, mely összeg nem lehet több a munkáltató, kifizető által levont adóelőlegnél.
Ezt az érvelést támasztja alá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján megtalálható, az szja visszatérítésről összeállított „Tudnivalók részletesen” egyik kérdése. Hogyan érinti az adó-visszatérítés a szja-kedvezményeket?
Ebben – többek között – az áll, hogy: „Az adóalapot csökkentő kedvezmények (négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, személyi kedvezmény, első házasok kedvezménye, családi kedvezmény) évközi érvényesítésekor a kedvezményekkel csökkentett adóalapból a munkáltató, kifizető által levont adóelőleg jár vissza a jogosultnak”:
A eset
Adó-visszatérítés összege: 120.201 Ft
Munkabérből levont adóelőleg: 63.501
Kifizető által levont adóelőleg: 56.700.-
Összesen: 63.501 + 56.700 = 120.201 Ft
B eset
Adó-visszatérítés összege: 59.712 Ft
Kifizetők által levont adóelőleg: 539.700
Adóbevallásban érvényesített családi kedvezmény adója: 266.660 * 12 hó * 15 % = 479.988
Adóvisszatérítés összege: 539.700 – 479.988 = 59.712 Ft
3.5. Számításos gyakorlati 5. feladat
Az utolsó, 30 pontot érő 5. feladatban azt vázolták a szakértők, hogy: „Egy élelmiszergyártással foglalkozó társaság 6 órás részmunkaidős munkaviszony keretében foglalkoztatja Nagy Miksát. A munkaviszony 2021. október 01-jén kezdődött. A munkavállaló munkaköre kereskedelmi ügyintéző. A munkavállaló havibére 280.000,- Ft. A munkavállaló részére járó nettó bér kifizetése a tárgyhót követő hónap 03. napján átutalással történik”.
A megadott kiegészítő információk alapján el kellett végezni a munkavállaló 2022. február havi bérszámfejtését és válaszolni a feltett kérdésekre.
Ehhez a feladathoz három résztvevőtől is kaptunk kérdést, melyek közül kettő tartalmában hasonló volt.
Az első kérdező azt veti fel, hogy „három szombat érintett az elrendelt készenlétnél (02.12 + 02.19 + 02.26) ez összesen – a rendkívüli munkavégzést figyelembe véve – 9 óra, amivel számolva helyesek a megoldásaim az szja alap, a tb járulék összege, a nettó jövedelem és a kifizetőt terhelő közteher fizetés esetében is. Mivel általános munkarendben dolgozik Miksa, így szombat-vasárnap (02.26-27) nincs szabadságon, a beosztás szerinti napi munkaidején kívül rendelkezésre állásra kötelezhető az Mt alapján (elrendelhető a készenlét számára, főleg ha „el is vállalja”). A betegsége idején egyértelmű számomra, hogy hétvégén is beteg az orvosi igazolás alapján, nem rendelhetek el neki készenlétet”.
A másik – hasonló – észrevétel szerint „… február hónapra 9 óra készenléttel számoltam. A 02. 06. szombatra a keresőképtelenség miatt nem lehet készenlétet elrendelni, ez fix, de a 02.26. szombatra (még ha előtte és utána szabadságon is van) igen, így én számoltam ez utóbbira 4 óra készenlétet…”.
Szakértőink arra mutatnak rá, hogy a Kiegészítő információk 6. pontja azt tartalmazza, hogy: „A munkavállaló 2021-ben nem volt szabadságon. A 2021 évi szabadságot a munkáltató 2022. február 21-től egybefüggően adja ki”.
A Kiegészítő információk 7. pontja pedig úgy rendelkezik, hogy: „A munkáltató a munkavállalót – távollétei figyelembevételével – február hónapban szombati napokon 8 órától 12 óráig az esetlegesen beérkező rendelések feldolgozása miatt rendelkezésre állásra kötelezte. A munkáltató a munkavállaló tartózkodási helyét nem jelölte meg”.
A munkavállaló februárban 01-06 között betegség, 21-28-ig pedig szabadság miatt volt távol. A munkavállaló általános munkarend szerint dolgozik. Az Mt. 97. § (2) bekezdése alapján általános munkarend esetén a munkáltató a munkavállalót heti öt napra, hétfőtől péntekig osztja be, vagyis a munkavállaló öt munkanap szabadsággal mentesül egy teljes hétre a munkavégzés alól.
Továbbá az Mt. 122. § (2) bekezdése szerint a szabadságot – eltérő megállapodás hiányában – úgy kell kiadni, hogy a munkavállaló naptári évenként egy alkalommal, legalább tizennégy egybefüggő napra mentesüljön a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettség alól. E tekintetben – a szabadságként kiadott napon túl – a heti pihenőnap (heti pihenőidő), a munkaszüneti nap és az egyenlőtlen munkaidő-beosztás szerinti szabadnap vehető figyelembe. A feladatban megjelölt 6 nap szabadság is egybefüggően került kiadásra, mely alapján a munkavállaló február 21-28-ig (a heti pihenőnapokon is) mentesült a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettség alól, így február 26-ra készenlét nem rendelhető el.
Az 5. feladathoz hozzászóló versenyző az első házasok kedvezményének igénybevétele kapcsán fejtette ki véleményét, mivel a feladatban azt kérdeztük, hogy: „A feladatban foglaltak és a kiegészítő információk figyelembevételével állapítsa meg, hogy mely hónapig jogosult a munkavállaló első házasok kedvezményének igénybevételére (év, hónap.)?” A feladatban szakértőink azt szerepeltették, hogy az „Szja törvény 101. § (3) bekezdése alapján 2022. március hónaptól vehetik igénybe a házastársak a fennmaradó két hónapra járó első házasok kedvezményét”.
A hozzászóló úgy vélekedett, hogy „az Szja tv 29/C. § (4) alapján 2022. 02. hóban telik le a 24 hónap”.
Egyetértünk a kérdést feltevő versenyzővel abban, hogy az első házasok kedvezménye a házasságkötést követő legfeljebb 24 hónapig vehető figyelembe.
Ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy a 25 év alatti fiatalok esetében az Szja törvény 29/F. (5) és 101. § (3) bekezdése eltérő szabályok alkalmazását írja elő. A 2022. január 01-jét megelőzően megkötött házasságok esetében, ha a fiatalok már érvényesítik az első házasok kedvezményét, akkor ennek igénybevételét 2022. január 01-jétől fel kell függeszteni. Az érvényesítési időszakból hátralévő hónapokat pedig attól a hónaptól veheti igénybe a házaspár, amely hónapot megelőzően a házastársak valamelyike a 25. életévét betöltötte.
A feladat 3. pontja szerint Nagy Miksa 2020.02.01-jén kötött házasságot, mindkét fél 25 év alatti. Az első házasok kedvezményéből 2021. decemberig igénybe tudtak venni 22 hónapot. 2022. januártól az első házasok kedvezménye felfüggesztésre került. 2022 februárjában a férj betöltötte a 25. életévét, a fentiekre tekintettel a jogosultságból hátralévő 2 hónapot 2022 márciusától érvényesítheti a házaspár.
Online Bérügyviteli Klub
Ígéretünkhöz híven az OBB első fordulóját követően, május 25-én – a Bérügyviteli Klub keretei között – a térítésmentes, online konzultációt szerveztünk, amelyen feladatkészítő szakértőink bemutatták a versenyfeladatok aktualitását, logikáját és megoldását, továbbá a résztvevőkkel közösen áttekintették az esetlegesen vitára okot adó kérdéseket.
A Bérügyviteli Klub következő foglalkozását – a második forduló lezárását követően – június 29-én 15 órakor tartjuk.
Zajlik a második forduló
Felkerültek az e-learning keretrendszerbe az OBB második forduló versenyfeladatai is.
A versenybe bekapcsolódni még most sem késő, hisz az OBB nem csak verseny, hanem egy szakmai fórum is, amely szervezett keretet igyekszik biztosítani a szakmai ismereteik bővítésére, az adó- és munkaügyi jogszabályok változásainak követésére és helyes alkalmazására. De arra is van reális esély, hogy a hátralévő három forduló során nyújtott magas pontszámmal még helyezést is lehet szerezni a bajnokságban.
Tegye próbára tudását, kerüljön be Magyarország legjobb bérszámfejtőinek 10 fős csapatába, illetve jusson fel a szakma csúcsára, s legyen Ön a Bérügyvitel Bajnoka 2022-ben!