A XI. OBB harmadik fordulójának tanulságai
Elmondható, hogy a harmadik forduló után is versenyben van még a kezdeti startvonalnál felsorakozott versenyzők több mint 40%-a. A bajnokságot 296 ponttal rendelkező kollégánk vezeti, de szorosan ott van a nyomában két további résztvevő. A pontszámokból jól látható, hogy nemcsak az élmezőny, hanem – az egyre nehezedő feladatok mellett is – a tízes (283), az ötvenes (262), de a százas (241) mezőny is jól teljesít.
Az észrevételek intenzitása/száma mérsékeltnek mondható. Közöttük vannak nehezen eldönthetőek is, mivel van, aki, így csinálja, mások meg amúgy, s mindkettő jónak tűnik! (Lásd pl. a közalkalmazotti jogviszonyról való lemondás kezdő napját)
1. Feleletválasztós kérdéssor helyett párosítás
Visszatértünk a hagyományos – 15 kérdésből álló és összesen 15 pontot érő -feleletválasztós kérdéssorhoz, amelynek 6. és 12. kérdéséhez kaptunk rendkívüli gondossággal összeállított észrevételeket.
A 6. kérdés az alábbiak szerint szólt:
„A vezető munkavállalókra speciális szabályok vonatkoznak. Válassza ki, hogy a felsorolt esetek közül melyik állítás hamis a vezető munkavállalóra vonatkozóan!”
Erre – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – három feleletet soroltunk fel, melyek közül egyet [a b) választ] tartottunk helyesnek:
a) „Ha a vezető munkaszerződését jogellenesen szünteti meg a munkáltató, abban az esetben tizenkét havi távolléti díj összegét kell a vezető részére megfizetnie.
b) A vezető állású munkavállalónak az apasági szabadság idején munkáltatói felmondással meg lehet szüntetni a munkaviszonyát.
c) Vezető állású munkavállalóra szigorú összeférhetetlenségi szabályok is vonatkoznak, például nem köthet a saját nevében vagy javára a munkáltató tevékenységi körébe tartozó ügyletet”.
Nos, őszintén be kell vallanunk, hogy figyelmünk kissé elkalandozott, amikor a 6. feladatban a b) feleletet hamisként tüntettük fel, ugyanis igaza van az észrevételt megfogalmazónak, mivel „… apasági szabi alatt is megszüntethető a vezető állású munkavállaló munkaviszonya munkáltatói felmondással”. A feladatban tehát egy igaz állítást próbáltunk hamisként feltüntetni, de köszönet az észrevételezőnek, korrigálni kell álláspontunkat.
Akkor felmerül a kérdés, hogy van-e hamis állítás a feladat 6. pontjában? Igen, van, mégpedig az a) felelet, amely az alábbiak szerint hangzik:
a) „Ha a vezető munkaszerződését jogellenesen szünteti meg a munkáltató, abban az esetben tizenkét havi távolléti díj összegét kell a vezető részére megfizetnie”.
Egyik versenyző kollégánk – nagyon helyesen, s ezúton is köszönet jár érte – rámutatott az a) pontban megfogalmazott állítás talmi voltára: „’Ha a vezető munkaszerződését jogellenesen szünteti meg a munkáltató, abban az esetben tizenkét havi távolléti díj összegét kell a vezető részére megfizetnie’ azért hamis, mert a jogszabály nem tartalmazza, hogy a munkáltató általi jogellenes megszüntetés esetén kell megfizetni a 12 havi távolléti díjat. A Mt. nagykommentárja is az alábbiakat fűzi ehhez a bekezdéshez: Az Mt. 210. § (6) bekezdése előírja, hogy a vezető munkaviszonyának jogellenes megszüntetése esetén – az Mt. 84. § (1)-(2) bekezdésében foglaltaktól eltérően – 12 havi távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni”.
Ha megnézzük a hivatkozott törvényt, azaz az Mt.-ét, akkor a 209. §-ban [nem a 210. § (6) bekezdésben, ahogy a versenyző hivatkozott rá, mert annak a §-nak csak három bekezdése van] megtaláljuk az ominózus normaelemet:
209. § (6) A vezető munkaviszonyának jogellenes megszüntetése esetén – a 84. § (1) és (2) bekezdésében foglaltaktól eltérően – tizenkét havi távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni.
Amennyiben tehát a vezető állású munkavállaló a munkaviszonyát jogellenesen szünteti meg, úgy az általános szabályokhoz képest – amelyek szerint a felmondási időre járó távolléti díjat köteles a munkavállaló megfizetni – ilyen esetben, a vezető tizenkét havi távolléti díjának megfelelő összeget köteles a munkáltatónak megfizetni.
Az észrevételt megfogalmazó kollégánk helyesen látta meg, hogy a 209. § (6) bekezdése és a 84. § (1) és (2) bekezdése is a jogellenes munkavállalói felmondásra hivatkozik, nem pedig a munkáltató jogellenes felmondására, így „ez a válasz hamis, vagyis ez a) ’helyes’ a feladat előírása szerint”.
Pont tehát annak jár, aki az a) feleletet jelölte meg! (Nagyon köszönjük a nagy odafigyelést igénylő észrevételt!)
A 12. kérdéshez – hosszú-hosszú jogszabály-magyarázattal alátámasztott – észrevételek érkeztek. A feladat az alábbi helyzetet vázolta fel:
„Állapítsa meg, hogy a közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjasokra mely állítás igaz!”
Ebben az esetben is három felelet közül lehetett kiválasztani a megfelelőt:
a) A közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjas nyugdíja szünetel, és a munkavégzésével szolgálati időt sem szerezhet.
b) A közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjas nyugdíja nem szünetel, és a nyugdíj összegének újraszámítását is kérheti.
c) A közszférában dolgozó nyugdíjas nyugdíja szünetel, munkabérét 18,5%-os társadalombiztosítási fizetési kötelezettség terheli.
A feladatkészítő szakértőnk egy alapesetet szándékozott megfogalmazni, amely értelmében a közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjas nyugdíja szünetel, és a munkavégzésével szolgálati időt sem szerezhet. Szakértőnk sajnos nem jövőbe látó, s nem számolt azzal, hogy a jogalkotónak – a biztonságos közfeladat-ellátás érdekében – szándékában áll egy kormányrendelettel változtatni a szakmai status quo-n.
Így aztán gyorsan jött az észrevétel, miszerint „ez az állítás pontatlan, ugyanis augusztus 1-jét követően … köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban továbbra sincs akadálya annak, hogy a köznevelési intézményben vagy szakképző intézményben foglalkoztatott nyugdíjas munkavállalók a jogviszonyuk után járó illetményük mellett öregségi nyugdíjukat is megkaphassák”.
Az öregségi nyugdíj folyósításának alapesetéről a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény rendelkezik, amely meghatározott kivétellel előírta az öregségi nyugdíj folyósításának szüneteltetését.
A 2023. VIII. 1-től hatályos kivételeket a 352/2023. (VII. 27.) Korm. rendelet sorolja fel:
A szakértők azonban kardoskodnak az igazuk, s az a) pontban megfogalmazottak igazsága mellett, melyre három indokot hoznak fel:
- a 1997. évi LXXXI. törvény szigorú szabályai szerint – alapesetben, amelyre az a) pontban megfogalmazott állítás vonatkozott – az öregségi nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyba lép;
- a b) válasz azért nem fogadható el, mert a nyugdíj összegének újraszámítását nem lehet kérni, akár közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjasról, akár Mt. szerint foglalkoztatott személyről van szó;
- a nyugdíjkorhatárt elért nyugdíjas – ideértve a nők 40 éves kedvezményével nyugdíjba menőket is – ha munkát vállal, akkor nem kell utána megfizetnie a 18,5 százalékos tb-járulékot, így szolgálati időt sem tud szerezni.
Mindezekből az a logikus következtetés vonható le a c) pontban megfogalmazott állítással szemben, hogy a közszférában dolgozó nyugdíjas munkabérét sem terheli a 18,5%-os társadalombiztosítási fizetési kötelezettség.
Egyik versenyzőnk tehát helyesen foglalja össze az augusztus eleji jogszabályváltozások lényegét: „a köznevelési intézményekben, szakképző intézményekben foglalkoztatott közalkalmazotti jogviszonyban álló nyugdíjas pedagógusok és más munkavállalók foglalkoztatása továbbra is lehetséges közalkalmazotti jogviszonyban úgy, hogy a jogviszony fenntartása mellett az öregségi nyugdíjuk folyósítását sem kell szüneteltetniük”.
Azt az indítványát azonban, mely szerint a b) pontban megfogalmazott állítást is tekintsük igaznak, már nem tudjuk elfogadni, annak ellenére, hogy az állítás első fele a közalkalmazottak egy csoportjára is igaz, miszerint „a közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott nyugdíjas nyugdíja nem szünetel”, azonban az állítás második felét, amely a nyugdíj összegének újraszámítási lehetőségére utal, kategorikusan el kell utasítani, mivel erre nincs lehetőség. A b) pont összességében tehát helytelen állításnak tekintendő!
Minden bizonnyal egyszerűbb lett volna a versenyzők helyzete, ha az állítás tartalmazza, hogy a Kormány rendeletében meghatározott kivételektől eltekintve kell az öregségi nyugdíj folyósítását szüneteltetni. A szituáció azért is tanulságos, mert a feladatok minden esetben alaphelyzetekre, s nem a kivételekre irányulnak. Ezért aztán csak az a) pont megjelölése esetén jár a pont!
2. Szövegbehúzós feladat
A második feladat most kivételesen nem igaz-hamis állításokat, hanem 1 pontot érő szövegbehúzós feladatsort tartalmazott. Ezen belül a 2. feladat a vezető állású munkavállalókkal kapcsolatos normaelemeket használt fel. Egyik feladatelem azt kereste, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén mi a megfizetési kötelezettség jogalapja.
Azok oldották meg helyesen a feladatot, akik a távolléti díjat választották. Az is helytelen megoldást eredményezett, ha valaki valamilyen fel nem tüntetett szót használt, vagy illesztett be (pl. „legfeljebb”). [A szerk. megjegyzése: Annak ellenére tekintjük a „távolléti díjnak” szövegelem behúzását helyesnek, hogy maga az állítás („A vezető munkaviszonyának jogellenes megszüntetése esetén a munkáltató tizenkét havi távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni.”) – ahogy azt a 6. kérdés kapcsán részletesen kifejtettük – hamis!]
3. Az elméleti tudást mérő feladat
Az elméleti kérdéseket felvonultató, maximálisan (5×4) 20 pontot érő feladat megállapításokat tartalmazott, és a versenyzőktől azok helyes befejezését vártuk. A megadott befejezések/válaszok közül több is helyes lehetett, de közöltük, hogy a feladatban 2 helyes válasz található! Az egyes feladatok kapcsán maximum 4 pontot kaphatott a válaszadó, azzal, hogy egy hibás válasz egy jó válaszra járó pont levonásával jár. A feladatra így legalább 0 pont, legfeljebb 4 pont kapható!
5. KÉRDÉS
Egyetlen észrevétel érkezett ehhez a feladathoz, azt is csak érdeklődő jelleggel („hogy okosabb legyek”) fogalmazta meg régóta velünk versenyző kollégánk, azaz „miért igaz” az a) tétel, amelyben – a hatályos jogszabályok alapján – ki kellett választani a munkavállaló napi munkába járásával kapcsolatos helyes megállapításokat:
a) A munkáltató – döntése alapján – a közigazgatási határon belülről történő munkába járásra is fizethet munkába járás költségtérítést, ha a munkavállaló gyermeke bölcsődébe jár.
A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II.26.) Korm. rendelet 2. § a) pontja szerint a munkába járás a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely és a munkavégzési hely között munkavégzési célból megvalósuló napi munkába járás:
Az állításban a költségtérítés a közigazgatási határon belülről történő munkába járás költségtérítésére vonatkozott. A hivatkozott kormányrendelet 5. §-a a munkáltató döntésére bízza, hogy a közigazgatási határon belül történő munkába járást is beleveszi-e a munkába járás kategóriájába, ad-e a munkavállalóknak költségtérítést ilyen esetben vagy nem:
Tekintve a jogszabályokat, helyes állításnak kell tehát tekinteni a munkáltató azon döntését, hogy „a közigazgatási határon belülről történő munkába járásra is fizethet munkába járás költségtérítést, ha a munkavállaló gyermeke bölcsődébe jár”. Bízunk benne, hogy hozzászóló kollégánk óhaja teljesült, s a válasz birtokában okosabb lett egy picit!
4. feladat
A 4. feladathoz egyetlen észrevétel sem érkezett. Talán az is magyarázat erre, hogy a 20 pontot érő feladatban magas értéket, 16,52 pontos átlagot értek el a résztvevők!
5. Számításos gyakorlati 5. feladat
Az utolsó, 30 pontot érő 5. feladatban azt vázolták a szakértők, hogy: „Tamás Éva 2012. szeptember 01-je óta a Szegedi Tankerületi Központ fenntartásában működő Tabán Általános Iskolában (költségvetési szerv) dolgozik közalkalmazotti jogviszonyban heti 40 órában, takarító munkakörben (FEOR: 9112).
A közalkalmazott részére járó nettó bér kifizetése a tárgyhót követő hónap 05. napján átutalással történik”.
A megadott kiegészítő információk alapján el kellett végezni a közalkalmazott 2023. július havi bérszámfejtését és válaszolni a feltett kérdésekre.
A feladat 4., 6., 13., 14. és 18. kérdéshez érkeztek észrevételek.
4. KÉRDÉS: „mikor szűnik meg a közalkalmazott jogviszonya (év. hónap. nap.)?
A kiegészítő információk 8. pontja alapján tudható, hogy a közalkalmazott 2023. május 05-én írásban beadta a lemondását a munkáltatónak. (A Kjt. 28. § (2) bekezdése alapján lemondás esetén a lemondási idő 2 hónap.)
A hozzászólók felvetették – többek között -, hogy „… a lemondás napját többen is aznaptól számították … mert legtöbbször a gyakorlatban így alkalmazzák …”.
„… miért nem kell alkalmazni az Mt. 25. § (4) bekezdését … ’A hetekben megállapított határidő azon a napon jár le, amely elnevezésénél fogva a kezdő napnak megfelel. Hónapokban vagy években megállapított határidő lejártának napja az a nap, amely számánál fogva a kezdő napnak megfelel, ha ez a nap a lejárat hónapjában hiányzik, a hónap utolsó napja’. Ez alapján a 2023.05.06-án kezdődő két hónapos lemondási idő alapján a megszűnés napja 2023.07.06.”.
Mivel a közalkalmazott jogviszonyról történő lemondást követő lemondási idő kezdő napjáról nincs egyértelmű jogszabályi rendelkezés (legalábbis mi nem találtunk ilyet) ezért a praxisban kétféle gyakorlat/változat alakult ki. A fentiekből is látható, hogy az észrevételt megfogalmazó versenyzők is két változat mellé tették le a voksukat:
- A feladat megoldása szerint (első változat) a lemondási idő a lemondás beadását követő napon kezdődik (az Mt. hatálya alá tartozó munkavállalóval megegyezően). Ennek jogalapja, hogy a Kjt. 24. § (2) bekezdése nem zárja ki az Mt. 68. §-ának alkalmazhatóságát. Továbbá a Kjt. 85/A. § i) pontja szerint, ahol a jogszabály munkavállalói felmondást említ, ott lemondást is érteni kell. A Kjt. ezen rendelkezése teremti meg az összhangot a Kjt. és az Mt. jogviszony megszüntetési jogcímei között.
- A másik jogértelmezés szerint a lemondás idő kezdő napja a lemondás beadásának napja. Ennek hátterében az áll, hogy a lemondás egyoldalú jognyilatkozat, mely az Mt. 15. § (4) bekezdése szerint a címzettel való közléssel válik hatályossá. Ezt támasztja alá a Kjt. 28. §-ához fűzött kommentár is (hatályos: 2005. február 28-án), mely szerint a lemondási idő a lemondási nyilatkozat munkáltatónak történő átadásától veszi kezdetét. Ennek megfelelően a lemondási idő kezdő napja 2023. május 05-e.
Tapasztalataink szerint mindkét jogértelmezés/változat használatos a gyakorlatban, ezért a jogviszony megszűnésére adódó mindkét időpontot (2023.07.04., valamint a 2023.07.05.) elfogadjuk. (A 2023.07.06-át azonban már nem!)
Mindkét megoldás elfogadása azonban – 4. kérdésén túl – érinti számos további feladat megoldását is:
10. kérdés: mennyi a közalkalmazott július havi ledolgozott idejére járó jövedelmének összege? 2 pont
12. kérdés: mennyi a közalkalmazott biztosítási jogviszonyára tekintettel elszámolt gyermekgondozási díj július havi összege? 1 pont
13. kérdés: mennyi a közalkalmazott biztosítási jogviszonya megszűnését követően, passzív jogon folyósított gyermekgondozási díj összege? 1 pont
14. kérdés: mennyi a közalkalmazott személyijövedelemadó-köteles jövedelme 2023. július hónapra? 1 pont
17. kérdés: mennyi a közalkalmazott nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettsége 2023. július hónapra? 2 pont
18. kérdés: mennyi a közalkalmazott átutalásra kerülő összes nettó járandósága 2023. július hónapra? 1 pont
19. kérdés: mennyi a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulásiadó-fizetési kötelezettség 2023. július hónapra? 2 pont
6. KÉRDÉS: „a közalkalmazottat a munkáltató 2023.01.01-jétől az A fizetési osztály hányadik fizetési fokozatába sorolta át”?
Egyik versenyző a következő észrevételt fűzte ehhez a kérdéshez: „… a közalkalmazott a jogviszony ideje szerint (2012.09.01) a 4. fizetési fokozatba tartozik 2023.01.01-től. A 1992. évi XXXIII. törvény 65. § (1) bekezdése szerint a közalkalmazott a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő alapján háromévenként eggyel magasabb fizetési fokozatba lép. A közalkalmazottat a tárgyév első napján kell a magasabb fizetési fokozatba besorolni. A magasabb fizetési fokozat elérésével a hároméves várakozási idő újra kezdődik. Kérdésünk, idő előtti átsorolás esetén (feladat szerint 2020.01.01-től 4. fokozat) mely paragrafus szerint kell 3 évvel később a magasabb fokozatba átsorolni a közalkalmazottat”?
Mi nem látunk a feladatban idő előtti átsorolásra utaló elemeket. Arról sem volt információ, hogy a közalkalmazott fizetési fokozatának megállapítása során – a jelenlegi jogviszonyon kívül – volt-e más közalkalmazotti jogviszonyban töltött ideje vagy volt-e esetleg várakozási idő csökkentésére okot adó körülmény esetében. (Tehát jelen esetben is egy ún. alaphelyzetről van szó!)
A kiegészítő információk 3. pontja nyújt tájékoztatást arról, hogy a közalkalmazott 2020.01.01-jétől a 4. fizetési fokozatba lett átsorolva. A Kjt. 65. § (1) bekezdése alapján a várakozási idő a magasabb fizetési fokozat elérése után újrakezdődik:
Vagyis – a feladatban szereplő közalkalmazott – 2020.01.01-jét követően a 3 éves várakozási időnek megfelelően 2023.01.01-jén lép eggyel magasabb fizetési fokozatba.
13. KÉRDÉS: „mennyi a közalkalmazott biztosítási jogviszonya megszűnését követően, passzív jogon folyósított gyermekgondozási díj összege”?
Egyik hozzászólónak – jogosan – nem tetszett a „… passzív jogon folyósított gyermekgondozási díj összege … Ha folyósításról beszélünk, akkor szerintem az az, amit a számlájára kap a dolgozó, vagyis a nettó összeget”.
Tekintettel a feladat felépítésére, mi bruttó összeget vártunk megoldásaként. De egyetértünk a versenyző felvetésével, hogy a passzív jogon megállapított gyermekgondozási díj összege lett volna a pontos megfogalmazás. A téves megfogalmazásra tekintettel elfogadjuk a bruttó és a nettó összeget is.
14. KÉRDÉS: „mennyi a közalkalmazott személyijövedelemadó-köteles jövedelme 2023. július hónapra”?
A kérdéshez észrevételt beküldő versenyző azt nehezményezte, hogy „… miért nem kellett szabadságmegváltást elszámolni, hiszen a feladat nem jelezte, hogy a 10 napi időarányos szabadság milyen napokon lett teljesen felhasználva”?
A hozzászólóval ellentétben mi úgy gondoljuk, hogy adtunk erről tájékoztatást, méghozzá kiegészítő információk 10. pontjában, miszerint „A közalkalmazott 2023. június 21-től 2023. július 04-ig szabadságon volt”.
18. KÉRDÉS: „mennyi a közalkalmazott átutalásra kerülő összes nettó járandósága 2023. július hónapra”?
A kérdéshez hozzászóló versenyző mindenekelőtt annak adott hangot, hogy „… nagyon örülök, hogy egyre több TB-s példa van”! Felmerült nála egy kerekítési probléma, mely során „… a nettó GYED 0 forintra / 5 forintra való kerekítésére gondoltam … a végeredmény: 133073.ft. (1 ft-tal több, mint az útmutatóban) … a 2023/3. számú TÁJÉKOZTATÓ A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI KIFIZETŐHELYEK RÉSZÉRE anyag 9. pontja és az Ebtv. 61. § (11) bek. alapján számoltam”.
Szakértőnk szerint a hivatkozott 2023/3 számú tájékoztató a társadalombiztosítási kifizetőhelyek részére kiadott anyag 9. pontjának utolsó bekezdése szerint a kerekítési szabályok Ebtv.-ben való rögzítése a mindennapi jogalkalmazásban változást nem okoz.
Az Ebtv. 61. § (11) bekezdése szerint a megállapított ellátás bruttó összegét és a levonások után fennmaradó összeget is kerekíteni kell a 2008. évi IV. törvény szerinti kerekítési szabályoknak megfelelően.
Ugyanakkor a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek 2008. március 03-án kiadott OEP tájékoztató szerint, ha a pénzbeli ellátások kifizetése a munkabérrel együtt történik, akkor a megállapított pénzbeli ellátás bruttó összegére a speciális kerekítési szabályokat kell alkalmazni, viszont a folyósításnál a kerekítés általános szabályai szerint kell eljárni. A feladat megoldása megfelel a 2023-ban kiadott tájékoztatóban leírtaknak, miszerint az eddigi gyakorlat nem változik.
Online Bérügyviteli Klub
Október 4-én megtartottuk a Bérügyviteli Klub aktuális foglakozását, ahol nagyszámú résztvevővel és szakértőink, valamint lektoraink bevonásával megbeszéltük a felmerült kérdések legapróbb részleteit is.
Figyelem! Zajlik a 4. forduló, amelyet október 19-e éjfélig futtatunk, s várjuk a megoldásokat, amelyek még alapvetően befolyásolhatják, hogy ki kerül be az első ötvenbe.
Ami azért fontos, mert ők kapnak meghívást a XI. Országos Bérügyviteli Bajnokság mindent eldöntő ötödik fordulójára, amelyet november 17-én (pénteken), 13:30 órai kezdéssel, jelenléti formában, a Budapesti Gazdasági Egyetemen (1149 Budapest, Buzogány u. 10-12.; BGE Pénzügyi és Számviteli Kar [PSZK]; „A épület”; A202 és A204 termek) – a tavalyihoz hasonló módon és helyen, 150 perces időtartamban – kívánunk megszervezni.