A 2022-es OBB harmadik fordulójának tanulságai – 1. rész
A szeptember 20-án befejeződött harmadik forduló után a 3. és 5. feladatokat vették tűz alá a versenyzők. Az 1. (feleletválasztós) és a 2. (igaz-hamis állításokat tartalmazó), illetve a 4. feladathoz – egy apró észrevételtől eltekintve – nem érkeztek hozzászólások.
A versenyzők reflexióiból két következtetés vonható le:
1/ Azoknál a feladatoknál gyűltek fel számottevően a kérdések és megjegyzések, ahol az átlagpontszámok jelentősen elmaradtak a maximálisan elérhető értéktől. A feleletválasztós és az igaz-hamis 15-15 pontos kérdéseknél az átlag közel 12 pont volt, gyakorlatilag kérdések sem érkeztek az egyes állításokhoz. Hasonló volt a helyzet a 4. feladatnál is, ahol az átlagpontszám (14,24) jól megközelítette az elérhető 20-s értéket. Így aztán egyetlen érdemi kérdést sem tettek fel a versenyzők. Más volt a helyzet a „húzósabbnak” számító 3. és 5. feladatnál, ahol a megszerezhető 20, illetve 30 pont felét is alig-alig közelítették meg a résztvevők (8,87 és 13,49 volt az átlag), de ömlöttek is a kérdések, megjegyzések és észrevételek.
2/ A másik konklúzió, hogy az OBB érintettjei – legyenek versenyzők vagy feladatkészítők – elsősorban a bérügyvitel világának professzionális ismerői. Amint más feladatmezőre, például a társadalombiztosítás területére lépnek (szándékosan vagy véletlenül), ott elő-előfordul, hogy eltévednek, és kisebb-nagyobb hibaszázalékkal tudnak csak pontosan tájékozódni a normaelemek között, mint a „béres terepeken”.
Észrevételek, felvetések
1. Feleletválasztós kérdéssor
Mint említettük, a feleletválasztós feladatsorhoz – egy értelmezési/pontosító megjegyzést kivéve – nem érkezett egyetlen lényegbevágó észrevétel sem. Az egyes kérdésekre adott pontértékek azonban erős szórást mutatnak.
Nagy arányban találták meg a jó választ, amely a következő témát vetette fel:
Kiss László elvált és gyermektartásdíjat fizet volt feleségének két kiskorú gyermeke után. Jelenleg azonban álláskeresési járadékban részesül, 2022. július 04-től. Határozza meg, hogy az álláskeresési ellátásából hány százalékban lehet levonni tartásdíjat!
A helyes válasz forrása a Vht. 72. §, amely úgy rendelkezik, hogy „Az álláskeresők ellátásaiból (álláskeresési járadékból, nyugdíj előtti álláskeresési segélyből, keresetkiegészítésből, és keresetpótló juttatásból) legfeljebb 33%-ot lehet levonni az alábbi követelések fejében:
- tartásdíj,
- jogalap nélkül felvett álláskeresők ellátása,
- jogalap nélkül felvett, az aktív korúak ellátására való jogosultság keretében megállapított pénzbeli ellátás.
A kívánatos választ tehát az a) jelű állítás tartalmazta:
a) 33%-ban vonható le a tartásdíj
b) 50%-ban vonható le a tartásdíj
c) Az álláskeresési járadékból nem lehet tartásdíjat vonni.
Legkevesebben a 14. kérdésre kínált helytálló választ találták meg, amely egy elszámolási ügyet állított a középpontba: Határozza meg, hogy egy 2019-ben elmaradt jövedelmet – végkielégítést – a munkavállaló részére, mely rendelkezés alapján kell elszámolni társadalombiztosítási szempontból!
A válaszhoz a Tbj. (új) 30. §, illetve a 100. §-t kellet tanulmányozni, amelyek az alábbi rendelkezéseket tartalmazzák:
A jogszabályi normák alapján már biztos kézzel lehetett megjelölni helyes állításnak a c) pont tartalmát:
a) A tényleges kifizetéskor hatályos rendelkezés alapján kell elszámolni.
b) A munkavállaló számára előnyösebb rendelkezést kell alkalmazni.
c) A jogviszony fennállásának utolsó napján hatályos rendelkezés alapján kell elszámolni.
A 15 feleletválasztós kérdésből – mindezeken túlmenően – 4. és 9. kérdést tekintette tanulságosnak a feladat készítője.
4. kérdés
A munkáltató zöldségtermesztéssel foglalkozik. Határozza meg, hogy a munkavállalók részére naponta legalább mennyi pihenőidőt kell biztosítani!
A napi pihenőidőről az Mt. (új) 104. § (2) rendelkezik, amely szerint a napi pihenőidő időtartama legalább nyolc óra:
a) az osztott munkaidőben,
b) a megszakítás nélküli,
c) a több műszakos vagy
d) az idényjellegű tevékenység keretében foglalkoztatott munkavállaló esetében”.
Egyik éles szemű versenyző – nagyon helyesen – éppen azt vetette a szemünkre, hogy a kérdésbe nem foglaltuk bele az „idényjellegű” szót, mert zöldséget egész évben lehet termeszteni. Valóban, külön törvényi norma rendelkezik arról, hogy egy munkatevékenység mikor tekinthető idényjellegűnek.
Az Mt. 90. c) szerint: „A munkáltató tevékenysége idényjellegű, ha a munkaszervezéstől függetlenül az év valamely időszakához vagy időpontjához kötődik.”
Mindezek tükrében az a versenyző oldotta meg helyesen a feladatot, s kapott érte 1 pontot, aki a 3 lehetőség közül az a)-t választotta:
a) 8 óra pihenőidőt kell biztosítani naponta.
b) 11 óra pihenőidőt kell biztosítani naponta.
c) 12 óra pihenőidőt kell biztosítani naponta.
9. kérdés
Fontos és tanulságos témát jelölt meg a 9. feleletválasztós kérdés, amely arra kérdezett rá, hogy:
A munkáltató a munkavállalói részére június során többféle juttatást is adott. Határozza meg, hogy a felsorolt juttatások közül melyik nem lesz adómentes!
Nos, a kissé rafináltan összeállított lehetőségek között nem volt könnyű eltalálni az odaillő rendelkezést, amelynek forrását az Szja tv. 1. sz. mellékletében lehetett fellelni, mely szerint a felsorolt juttatások közül az a) válaszban megjelölt nem lesz adómentes.
„8.28. * a kifizető által ugyanazon magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott
- a) a sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet,
- b) kulturális szolgáltatás igénybevételére (muzeális intézmény és művészeti létesítmény (kiállítóhely) kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra, közművelődési tevékenységet folytató szervezet által nyújtott kulturális szolgáltatás igénybevételére) szóló belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj az adóévben legfeljebb – az a) és b) pont szerinti juttatási körben külön-külön – a minimálbért meg nem haladó értékben, feltéve, hogy a belépőjegy, bérlet – a magánszemélynek ki nem osztott (nem juttatott) belépőjegyek, bérletek visszaváltása kivételével – nem visszaváltható, továbbá azzal, hogy nem adómentes az említett juttatásokra szóló utalvány;”
a) A munkavállaló részére a vizes világbajnokságra adott utalvány 50.000 Ft értékben.
b) A munkavállalónak adott színházjegy, melynek értéke 15.000 Ft.
c) Az óvodai ellátásról szóló számla, melynek értéke 10.000 Ft.
2. Igaz-hamis kérdéssor
A versenyzők jól teljesítettek ebben a kategóriában is, hisz a lehetséges 15-ös maximumot jól megközelítve, 11,84 pontos átlagteljesítményt nyújtottak.
2. állítás (igaz)
Legtöbben a 2. állításban mutattak rá az igazra, amely azt tudakolta, hogy:
Nagyszülő részére megállapított gyermekgondozási díj, ikergyermekek esetén, a gyermekek 3. életévének betöltéséig jár.
A helyes válasz megtalálásához – Gyermekgondozási díj – Egészségbiztosítás Pénzbeli Ellátás (gov.hu) mellett – az egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 42/B. §-t kellett segítségül hívni, amely szerint:
12. állítás (hamis)
A sokakat érintő SZÉP Kártyára vonatkozott az állítás, amely azt kutatta, hogy igaznak tekinthető-e az egyenlegek terhére a szolgáltató maximum havi 3% költségtérítési igénye. Legkevesebben erre a (hamis) állításra adtak jó választ, azaz nem tudták, hogy 3%-os költségterhet a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig nem lehet felszámolni:
A SZÉP Kártyára vonatkozó Kormányrendelet szerint, 2022.05.31-ét követően, a feltöltést követő második év május 31. után még fennálló egyenlegek terhére a szolgáltató maximum havi 3% költséget érvényesíthet.
Aki beletekintett a Széchenyi Pihenő Kártya felhasználásának veszélyhelyzettel kapcsolatos különös szabályainak újbóli bevezetéséről szóló 150/2021. (III. 27.) Korm. rendeletbe, ő biztosan állíthatta, hogy a szolgáltatónak ez az igénye nem teljesíthető, mivel a SZÉP kártya 3%-os banki díj felszámolását felfüggesztették, azaz az állítás hamis, mivel:
A feladat készítője figyelemfelkeltés céljából szerepeltette a kérdéssorban a 4., 8., 9. és 11. állításokat is!
4. állítás (hamis)
A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló Kormányrendelet hatálya kizárólag az Mt. hatálya alá tartozó munkáltatóra, illetve munkavállalóra terjed ki.
A kérdésben említett Kormányrendelet a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendeletnek felel meg, amely rögvest az 1. §-ban tisztázza a személyi hatályt. Ennek alapján egyértelműen hamisnak nevezhető az állítás, hogy a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló Kormányrendelet hatálya kizárólag az Mt. hatálya alá tartozó munkáltatóra, illetve munkavállalóra terjed ki, mivel:
8. állítás (igaz)
A munkavállalót végkielégítés illeti meg, ha munkáltatói felmondás alapján szűnik meg a munkaviszonya. A végkielégítés mértéke 16 év munkaviszony esetén négy havi távolléti díj összege.
A végkielégítés témakörével a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény foglalkozik, amelynek 77. §-ból derül ki, hogy mennyi a végkielégítés mértéke 16 év munkaviszony esetén:
9. állítás (hamis)
Az a nő jogosult életkortól függetlenül öregségi nyugdíjra, aki legalább harminckét év jogosultsági idővel rendelkezik.
Az állítás hamis voltának magyarázatát a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény adja meg. A Tny. 18. §-a rendelkezik a nyugdíjjogosultságról – a 2008. december 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő öregségi nyugdíj esetében –, mely szerint:
„(1) A társadalombiztosítási öregségi nyugdíjra jogosító öregségi nyugdíjkorhatára annak, aki
a) 1952. január 1-je előtt született, a betöltött 62. életév,
b) 1952-ben született, a 62. életév betöltését követő 183. nap,
c) 1953-ban született, a betöltött 63. életév,
d) 1954-ben született, a 63. életév betöltését követő 183. nap,
e) 1955-ben született, a betöltött 64. életév,
f) 1956-ban született, a 64. életév betöltését követő 183. nap,
g) 1957-ben vagy azt követően született, a betöltött 65. életév.
(2) Öregségi teljes nyugdíjra az jogosult, aki
a) a születési évének megfelelő – az (1) bekezdésben meghatározott – öregségi nyugdíjkorhatárt (a továbbiakban: öregségi nyugdíjkorhatár) betöltötte, és
b) legalább húsz év szolgálati idővel rendelkezik.
(2a) Öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosult az a nő is, aki legalább negyven év jogosultsági idővel rendelkezik.
(2b) A (2a) bekezdés tekintetében jogosultsági időnek minősül a kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal, valamint a terhességi-gyermekágyi segélyben, csecsemőgondozási díjban, örökbefogadói díjban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, gyermekek otthongondozási díjában és a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel megállapított ápolási díjban eltöltött idővel, vagy ezekkel egy tekintet alá eső, 1998. január 1-jét megelőzően szerzett szolgálati idő.
(2c) A (2a) bekezdés alapján az öregségi teljes nyugdíj nem állapítható meg, ha a kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal szerzett szolgálati idő nem éri el a harminckét évet, olyan nő esetén pedig, akinek gyermekek otthongondozási díját, vagy a súlyosan fogyatékos vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel ápolási díjat állapítottak meg, vagy aki 1998. január 1-jét megelőzően ezzel egy tekintet alá eső szolgálati időt szerzett, a harminc évet.
(2d) A (2c) bekezdésben előírt jogosultsági idő – ha a jogosult a saját háztartásában öt gyermeket nevelt – egy évvel, minden további gyermek esetén további egy-egy évvel, de összesen legfeljebb hét évvel csökken. Saját háztartásban nevelt gyermeknek azt a vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermeket kell tekinteni, aki a jogosulttal életvitelszerűen együtt élt és annak gondozásából rendszeres jelleggel legfeljebb csak napközbeni időszakra került ki, vagy megfelelt a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 12. § (2) bekezdése szerinti feltételeknek”.
11. állítás (igaz)
A diáknak, az iskolaszövetkezet tagjaként végzett munkájáért, a keresete után nem kell járulékot fizetnie.
A helyes választ illetően a NAV 72. információs füzetet kell áttekinteni, mely tartalmazza, hogy „A diák az iskolaszövetkezet tagjaként a Tbj. szabályai szerint nem biztosított – 25. életévének betöltéséig a tanulói, hallgatói jogviszonya szünetelésének (halasztás) időtartama alatt sem – ezért az így végzett munkájáért kapott keresete után járulékot sem kell fizetnie”.