OBB 2021 a negyedik forduló tanulságai
Az október 15-ével lezárult negyedik fordulót követően kaptuk – az idei verseny fordulóit alapul véve – a legkevesebb észrevételt.
Feltételezésünk szerint ez két okra vezethető vissza:
(1) Szakértőink egyre magasabb színvonalon konstruálják meg a feladatokat;
(2) A résztvevők OBB-re fordítható energiája és figyelme – közeledve az év végi egyre sűrűsödő feladattömeghez – fogyóban van.
Mi azt feltételezzük, hogy mindkettő igaz feltételezés
Ténylegesen három kérdéskört feszegettek a hozzászólók. Legtöbben a 30 pontot érő első feladatsor 3. feladatához nyújtottak be észrevételt, amely arról szólt, hogy: „Borostyán Bélát egy gödöllői kertészeti kft 2021.03.01. óta foglalkoztatja napi 8 órás munkaviszonyban. Munkaköre gyógynövénytermesztő. Munkaszerződése 2021.11.30-ig szóló határozott időre jött létre. A munkavállaló órabére 1.500,-Ft. A kft-nél a nettó béreket a következő hónap 10. napjáig utalással fizetik ki”.
A megadott kiegészítő információk alapján kellett elkészíteni a munkavállaló számfejtését és válaszolni a kérdésekre, amely szerint:
- A munkavállaló lakóhelye Záhonyban van, tartózkodási helye, ahonnan naponta munkába jár, Budakalászon található;
A feladatban – többek között – ki kellett számolni, hogy mennyi a munkáltató által biztosított összes utazással kapcsolatos juttatásból az adómentesen kifizethető összeg.
A feladat megoldása során akörül kerekedett ki a vita, hogy a munkába járás kapcsán (ezen belül is a hazautazás során) keletkezett adómentes kifizetésnek van-e, s mekkora (felső) összeghatára?
A feladat kapcsán egyik versenyzőnk – aki elmondása szerint még a NAV-t is felhívta és álláspontját meg is erősítették – úgy kalkulált, hogy „a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza a kötelező mértéket, mely szerint napinál nem határoz meg korlátot, viszont hazautazásnál igen, vagyis az azt jelenti, hogy abban az esetben sem fizethető több a kormányrendelet rendelkezése értelmében, ha például a jegyek árának 86%-a több lenne, mint 2021-ben 39.730.-Ft/hó, akkor csak a felső korlátig fizethető munkába járás címen az Szja törvényben meghatározott kormányrendelet szerinti munkába járás”.
A hozzászóló számára teljesen egyértelmű volt, hogy „az Szja törvény, nem csak a kötelezően fizetendő mértéket mentesíti a személyi jövedelemadó (és az által a járulékok megfizetése alól), hanem amennyiben a munkáltató a napi munkába járás esetén a legalább 86% helyett fizeti a bérlet vagy jegyek teljes árát, az lesz a kormányrendelet szerinti munkába járás címen kifizetett összeg.
A hazautazásra viszont a kormányrendelet megszabja a felső határt, ezért csak abban az esetben lesz adómentes a jegyek árát meg nem haladó összeg, ha az maximum 39.730.-Ft, a felett már a nem önálló tevékenységből származó jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni”.
Úgy vélekedett, hogy „A feladat megoldása teljesen figyelmen kívül hagyta a felső plafont …”!
Több dobogós díjat is magáénak tudható versenyző is azt tette szóvá, hogy a „3. feladatban a hazautazás költségtérítésének teljes összegét adómentesnek veszi a megoldókulcs”. Érvelése során kitér arra, hogy „A megoldókulcsban szereplő hivatkozások között is megtalálható a munkába járásról szóló kormányrendelet hazautazásra vonatkozó rendelkezése, miszerint hazautazással kapcsolatos költségtérítés a bérlettel vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának legalább 86 százaléka, legfeljebb 39.730.- Ft/hó (2021-ben)”.
A kifogást megfogalmazó versenyző véleménye szerint „ez a felső határ érvényes akkor is, ha a jegy 86 százalékát téríti meg a munkáltató és akkor is, ha a jegy 100%-át”. Az Szja tv. 25. § (2) bekezdésére hivatkozva hozzá teszi, hogy „… nem önálló tevékenységből származó jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni azt a bevételt, amelyet a munkáltatótól kap a munkavállaló a fenti kormányrendelet alapján, amennyiben az elszámolt összeg nem haladja meg a bérlet vagy jegy árát”.
Megállapítja, hogy „Valóban nem rendelkezik az Szja tv. a felső korlátról, de hivatkozik a munkába járásról szóló kormányrendeletre”. Ennek kapcsán egy kérdést is feltett: „Ha egy vállalat orosz kereskedelmi igazgatója egy hónapban 4x hazautazik Moszkvába és repülőjegy ellenében kéri a hazautazás elszámolását, akkor pl. 4 x 100.000.- Ft elszámolható adómentesen”?
Egy további résztvevő is azon a véleményen volt, hogy „a hazautazás költségtérítése maximalizálva van 39.730 Ft-ban, így a 46.000-39.738= 6.270 Ft adóköteles bevételnek minősül”. Ebből következően az ő számítása szerint „az szja, tbj, szocho és szakho alap: 204.000+16.800+36.000+60.000+6.270+252000+264.000= 839.070 Ft, valamint az adómentes bérlet sorban is 6.270 Ft-tal kevesebb az összegem”.
Szakértőnk – a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet alapján – azon a véleményen volt, hogy a jogszabály az alábbiak szerint pontosan meghatározza a munkába járás (ezen belül a napi munkába járás és a hazautazás) fogalmát, valamint ehhez kapcsolódóan a munkáltató által kötelezően fizetendő költségtérítés módját és mértékét.
Látható, hogy a jogszabály egyértelműen meghatározza a kötelező költségtérítés minimális összegét úgy a napi munkába járás, mint a hazautazás esetén a bérlet vagy menetjegy árának 86%-ban.
Ugyanakkor a hazautazás esetén a kormányrendelet a kötelezően megtérítendő költségtérítésre egy havi maximális összeget is meghatároz, ami 2021-ben havi 39.730,-Ft.
Vegyünk egy példát arra, hogy ez mit is jelent:
- Egy budapesti munkáltató foglalkoztat egy osztrák munkavállalót, akinek a lakóhelye Salzburgban van. Ez a munkavállaló havonta négy alkalommal hazautazik vonattal Salzburgba, az oda- és visszautazásra megváltott vonatjegyek ára havonta összesen 96.720,-Ft.
Fő szabályként a munkáltató köteles lenne a vonatjegyek árának 86 %-át megtéríteni, ami 83.179,-Ft lenne. Ez jelentős terhet róna a munkáltatóra, ezért a teher mérséklésére és így a költségtérítések szabályozására szolgál az, hogy a kormányrendelet 39.730,-Ft-ban maximalizálja a kötelezően fizetendő költségtérítést. A vonatjegyek ezen összeg feletti árát a munkáltató nem köteles megtéríteni a munkavállalójának.
A munkáltató azonban dönthet úgy, hogy a kötelező mértéken felüli részt is megtéríti a munkavállalónak, jelen esetben akár a vonatjegyek teljesen árát, 96.720,-Ft-ot is kifizethet a munkavállalónak a vonatjegyek leadása (vagy a munkáltató nevére szóló számla) ellenében.
A 39.730,-Ft feletti összeg adómentes kifizetésére pedig a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény ad lehetőséget, az alábbiak szerint:
Tehát abban az esetben sem keletkezik a munkavállalónak jövedelme, így adókötelezettsége sem, ha a munkáltató az utazási bérlettel/jeggyel történő, a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet előírt elszámolás ellenében legfeljebb a bérlet, a jegy árát meg nem haladó összegű kifizetést teljesít a munkavállalójának.
Vagyis az Szja tv. hivatkozott paragrafusa egyértelműen csak és kizárólag a kormányrendelet szerinti munkába járás megvalósulásának tényét írja elő feltételként a jegy/bérlet teljes árának adómentes kifizetéséhez és nem köti az adómentes kifizetést a kormányrendeletben meghatározott kötelező költségtérítés felső összeghatárához. Ebből következően a kormányrendelet szerinti kötelező költségtérítés maximum összege felett kifizetett összeg is adómentesen fizethető ki.
Az első feladatsor 3. feladatában – többek között – meg kellett határozni azt is, hogy „mely napon kell legkésőbb a munkáltatónak kifizetnie a munkabért és kiadnia a kilépéshez kapcsolódó igazolásokat”.
Szakértőnk a megoldást 2021.10.07-s időpontban jelölte meg! Ezzel kapcsolatban érdeklődött egyik résztvevő, hogy „… kérdésem a kilépéstől számított 5. munkanap lenne, hogy nyelvtanilag, a – tól rag belefoglalja a megszűnés napját is, 2021.10.06 így nálam a dátum, ebben tudnának segíteni esetleg, hogy hogyan vezethető le 7.-e?”
A helyes megoldást az Mt. 80. § (2) bekezdésében foglaltak rejtik magukban, amely szerint:
Ha tehát azt keressük, hogy a munkaviszony megszűnése esetén legkésőbb mikor kell kifizetni a munkabért, illetve kiadni az igazolásokat a munkavállaló részére, akkor – amennyiben a munkaviszony nem felmondással szűnik meg – a munkaviszony megszűnésétől számított 5. munkanap.
A helyes válasz megtalálásához még segítségül kell hívni az Mt. 25. § (3) bekezdésének tartalmát is:
A határidő számítása a határidő megkezdésére okot adó intézkedést (eseményt) követő napon kezdődik.
A feladatban a határidő megkezdésére okot adó nap a munkaviszony megszűnésének napja, így az 5 munkanapot a következő naptól kell számolni. Így a helyes dátum nem 2021.10.06, hanem 2021.10.07.!
Az igaz/hamis feladatsor 10. kérdése – igazként – azt állította, hogy: „Munkavállalóját a 2010. február 10-én született laktózérzékeny gyermekére tekintettel 2021. évben összesen 2 nap pótszabadság illeti meg.
Ennek kapcsán kérte egyik versenyző annak megnevezését, hogy „jogszabályban hol van ez pontosan leírva”?
Szakértőnk a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló 5/2003. (II. 19.) ESzCsM rendelet 1. melléklet II. Rész 7. pontjában foglaltakat jelölte meg elsőként tiszta forrásként, amelyben megnevezik a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségeket/fogyatékosságokat:
Betegségcsoport megnevezése | Betűjel | Számjel | Betegség BNO-kódja | Betegség megnevezése |
Emésztőrendszer betegségei közül | A | |||
Ha az ételallergia 2 éves koron túli fennállását eliminációt követő terheléssel is igazolták, és az allergia alapvető élelmiszerre (tejre, tojásra vagy búzára) vonatkozik, valamint többszörös allergia esetén, mely a következőket is érinti: szója, olajos magvak | K52.2 | Allergiás és nutritionális gastroenteritis és colitis |
Az 5/2003. (II. 19.) ESzCsM rendelet meghatározza továbbá, hogy:
A szakértői magyarázathoz hozzá tartozik még a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben foglalt további két normaelem is:
Mindezek alapján tekinthető a 10. kérdésben szereplő állítás („Munkavállalóját a 2010. február 10-én született laktózérzékeny gyermekére tekintettel 2021. évben összesen 2 nap pótszabadság illeti meg”) hamisnak, mert 4 nap (azaz 2 nap „rendes” + 2 nap „fogyatékos gyermekre járó”) pótszabadság illeti meg a munkavállalót fentiek értelmében!
Tájékoztatás
ÖTÖDIK FORDULÓ
Már több fórumon publikáltuk, hogy november 12-én (péntek) 13:30 órakor lesz a mindent eldöntő jelenléti forduló a Budapesti Gazdasági Egyetemen, amelyre a négy forduló alapján az 50 legjobb eredményt elérő versenyzőt hívtuk meg.
Kértük az érintetteket, hogy írásban igazolják vissza részvételi szándékukat.
A szabályok szerint a végeredménybe a négy fordulóban elért pontszám nem számít bele, vagyis az ötödik forduló feladatainak megoldása során nyújtott teljesítmény határozza meg az OBB résztvevőinek végső sorrendjét.
Néhány meghívott versenyző azt indítványozta, hogy a jelenléti forma mellett online módon is legyen lehetőség részt venni az ötödik fordulóban. Bár nagyon életszerűnek tartjuk a javaslatot, de informatikai és szervezési okok miatt nem tudjuk egyszerre mindkét részvételi módot biztosítani. Elméletileg persze készülünk a minden meghívott versenyzőt egyformán érintő online megoldásra is, de csak akkor, ha a jelenléti megoldás ellehetetlenül.
November 12-e után az ötödik forduló feladatait – a helyes megfejtésekkel együtt – minden résztvevő számára hozzáférhetővé tesszük.
ÜNNEPÉLYES EREDMÉNYHIRDETÉS
Az ünnepélyes eredményhirdetést és díjátadót 2021. november 26-án tervezzük megtartani a NEXON Konferencia termében. Az eseményre szóló meghívót elektronikus formában küldjük ki a legtöbb pontszámot elérő tíz versenyzőnek.